Hoe word je echt beter in burgerparticipatie?

Hoe word je echt beter in burgerparticipatie?

Afgelopen week verscheen het expertboek In 10 stappen beter in burgerparticipatie van Mark Verhijde en Nanneke van der Heijden. Voorafgaand aan de feestelijke online boeklancering kregen 25 deelnemers de kans om te proeven van een van de online digiklassen die aan het boek gekoppeld zijn.

PRAKTISCHE LES
Elk van de tien stappen is vertaald naar een praktische Digiklas-les van een uur. Tijdens de try-out stond de actorenanalyse centraal. De actorenanalyse is een van de tien instrumenten, die in het expertboek In 10 stappen beter in burgerparticipatie worden gebruikt. Het gaat daarbij om het samenstellen van de best mogelijke bewonersgroep. Tijdens de try-out werd de aanleg van een trapveldje in een woonwijk als voorbeeld genomen.

ACTOREN: BEWONERS EN DE SCHOOL
“Een fictieve case natuurlijk, maar iets wat zomaar op dit moment ergens in Nederland zou kunnen spelen”, legt Mark Verhijde uit. “De vraag die je je bij dit project moet stellen is welke bewoners je gaat betrekken. Oftewel, hoe de bewoners geraakt worden door of belang hebben bij het project. Je hebt ten eerste te maken met de aanwonenden. Maar een straat verderop staat misschien wel een school die iets met het veldje wil doen. En denk ook aan iemand van de huurdersvereniging of de buurtsportcoach. Allemaal mensen die je misschien wel wil betrekken bij je project.”

LEREN DOOR TE DOEN
Een van de dingen die bij de try-out opviel is dat de deelnemers tijdens de les op allerlei vragen kwamen die ze vooraf niet bedacht hadden. “Je komt er pas op, als je ermee aan de slag gaat”, realiseert Verhijde zich. Dat is leren door te doen en dat is de bedoeling van de Digiklas.

KIES DE LES DIE PAST
Op 25 juni vind de Digiklas plaats. Hierin behandelen we methoden en tools uit het boek. Je kunt er ook voor kiezen om meer de diepte in te gaan en losse lessen aan te vragen. “Er zit samenhang tussen de lessen, maar het is zeker niet nodig om ze alle tien te volgen. Afhankelijk van de fase van jouw project kies je de les die bij je past. Misschien ben je wel projectontwikkelaar en heb je bij de gemeente een mooi plan ingediend voor een gebouw. En wil de gemeente jouw participatieplan zien. Met de Digiklas #5 over dit onderwerp krijg je in een uurtje een goede instructie, ga je in een groepje aan de slag en heb je aan het eind je raamwerk klaar dat je alleen nog maar hoeft te finetunen.”

LEER RUIMTE GEVEN, ECHT LUISTEREN
Een ander voorbeeld van een onderwerp van een Digiklas-les is ruimte geven en echt luisteren. “Dat gaat ook over hoe je een goede terugkoppeling geeft. Je kunt natuurlijk zeggen dat je alle reacties van bewoners meeneemt en er later op terugkomt. Maar je kunt ook zeggen dat je alles gaat verwerken, ook de zaken die niet direct met het project van doen hebben en een datum geeft waarop je per punt de terugkoppeling doet. Pas dan zien bewoners dat je hen ook echt serieus neemt en ontstaat er ruimte voor hun bijdragen.”

Volg de Digiklas

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven